تحولي در صنعت کشاورزی با اختراع دانشجوی گياه پزشكي دانشگاه آزاد اسلامي يزد

يزدفردا :حسن میرزا هاشمی داوودآبادی دانشجوی رشته گیاه پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی یزد دستگاه سه کاره با قابلیت کانال زدن زیر سایه‌انداز درخت و کانال زدن برای جوی و پشته و صاف کردن زمین را اختراع و به ثبت سازمان اسناد و املاک کشور رسانید و گواهی ثبت اختراع خود را دریافت نمود.

به گزارش يزدفردا به نقل از محمد كاظم وكيل خبرنگار روابط عموي دانشگاه؛ این دانشجو با کار یک ماهه بر روی این دستگاه که هیچ گونه مشابه خارجی ندارد موفق شد از کار نیروی انسانی کاسته و دستگاه را به صورت الگترونیکی به کار گیرد که در زمینهای کشاورزی و برای حفر کانال زیر سایه انداز درخت و برای درست کردن جوی و پشته برای کشت گیاهان بوته‌ای طراحی شده است و در ساخت آن از دستگاه تسطیح کننده برای صاف کردن کانال استفاده می‌شود.

در این دستگاه 2 جک طراحی شده تا دستگاه نهرکن و تسطیح کننده را تغییر وضعیت داده و از به کارگیری نیروی انسانی به جهت تغییر دستگاهها با دست جلوگیری کند.

به گفته این دانشجویان جوان این دستگاه حدود 20 میلیون ریال هزینه در برداشته که در تولید انبوه این هزینه به یک چهارم مبلغ کاهش می‌یابد.

 این دستگاه با نصب بر روی تراکتور قابلیت کندن کانال برای چال کودهای شیمیایی و حیوانی را نیز دارد. این دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی یزد طراحی و ساخت تمامی قطعات این دستگاه از جمله جوشکاری، برش و ... را در مدت یک ماه انجام داده است و تصمیم دارد تا دستگاههای جدیدی را طراحی و به کارگیرد تا در حد امکان از نیروی انسانی کمتری استفاده شود. حسن میرزا هاشمی داوودآبادی دانشجوی رشته گیاه پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی یزد ================== يزدفردا

لازم به ذکر است قبل از این برای کندن کانال از دستگاه گاوآهن یک طرفه استفاده می‌شد که باعث شکستن شاخه های درخت و تلف کردن زمان زیاد و عدم قابلیت تحرک دستگاه به طرفین به صورت عمودی و افقی بود.

همچنین برای صاف کردن مجبور به تعویض و بستن تسطیح کننده به تراکتور می‌شدند، در صورتی که این دستگاه با قابلیت سه کاره و در حرکت عمودی و افقی جک، دیگر نیاز به نیروی انسانی در تغییر دستگاه ندارد و با وقت و هزینه کمتر، به ایجاد کانال بدون خرابی شاخه‌های درختان نماید.

لازم به ذکر است این دستگاه با تشویق و ترغیب والدین این دانشجو و اساتید گروه گیاه پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی یزد از جمله خانم مهندس نصرتی مدیریت گروه گیاه پزشکی و سرکارخانم دهقان استاد حشره‌شناسی کشاورزی و استاد سید باقر عظیمی استاد ماشین‌آلات کشاورزی طراحی و ساخته است.

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا